In: “Dingen die ik nog niet wist”

Neil Gaiman is Joods. Op gezag van bewonderde boek-blogger Asking the Wrong Questions.

Dat zou verklaren waarom ik zijn werk zo leesbaar en geestig vind, terwijl het op een onnadrukkelijke manier serieuze vragen aan de orde stelt.

*spoilers*

Centraal in zijn boeken staat opgroeien, je talenten ontdekken. Ik denk dat het daarom tieners ook erg aanspreekt. Voor mij -geen tiener meer- blijft dat ook boeien.

American Gods gaat over de rol die verhalen en kleine, lokale gemeenschappen nog spelen in de hedendaagse, geatomiseerde en gedigitaliseerde Verenigde Staten. Het feit dat hij daar een boek over schrijft is trouwens volgens mij een deel van het antwoord.

The Anansi Boys draait om een jongeman die de erfenis van zijn vader verwerkt. De Caraibische erfenis. The Anansi Boys heeft mij tot diep in de nacht wakker gehouden. Niet met nadrukkelijke cliffhangers a la The da Vinci Code, maar omdat ik oprecht geinteresseerd was in de personages. Omdat ik wilde weten hoe het verder zou gaan, hoe ze het doen.

Coraline gaat over het eeuwenoude thema: wees voorzichtig met waar je om vraagt -je zou het kunnen krijgen -tegen een prijs. (Ook de film is de moeite waard)

The Graveyard Book is niet mijn favoriet, maar nog steeds een prachtig verhaal over een jongen die zijn krachten leert kennen.

Stardust is het mooiste sprookje dat ik ooit heb gelezen. Het is ook heel bevredigend verfilmd.

Geef een reactie

