Eindhoven

Eindelijk naar het Van Abbemuseum geweest. Al heel lang geleden aanbevolen door een vriend.

Twee van de exposities gedaan -een ander woord is er niet voor.

De eerste was de Andrzej Wróblewski “Naar de marge en terug”. De beste man is niet erg oud geworden en dat is verdrietig. Er zit een heel rare ontwikkeling in zijn werk. Het vroegste werk dat van hem werd geexposeerd, met name de serie Executies uit 1949, is prachtig werk.

Dan gaat hij meer abstract werk maken en dat deed mij helemaal niks. Ik vond het een beetje… suf. Ik zag niet waarom het op de een of de andere manier moest worden gemaakt. Ik zag eigenlijk uberhaupt niet waarom het zou moeten worden gemaakt.

En toen ging hij koppen maken. Schedels. Doodshoofden. Een danse marcabre. En daar was weer die ontregelende, afgepelde, uitgeklede stijl die hij eind jaren ’40 had gehanteerd. Heel simpele afbeeldingen, maar nooit saai. Prikkelend. Griezelig. Fascinerend. Kijken, wegkijken en terugkijken.

Terwijl ik door de expositie liep vroeg ik me voor de zoveelste keer af wat nou ‘goed’ werk maakt. Mijn moeder (bonjour maman!) heeft tot nu toe het beste antwoord: het moet authentiek zijn. En authentiek werk maken is moeilijk: veel mensen maken alleen maar clichés. Denk maar eens aan de gedichten die je vroeger schreef of de tekeningen die je maakte. Het is heel moeilijk om iets werkelijk eigens te maken.

Vervolgens heb ik de Museummodules gedaan. Dat vond ik minder geslaagd. Ik wil graag nadenken over de vragen die ze aan de orde willen stellen in de expositie, maar zonder audiotour en zonder boekje voelde ik me wat verloren. Eigenlijk zat ik met dezelfde vragen als bij het midden-werk van Wróblewski: wat bedoelt de auteur/conservator? Wat is dit? Waarom ziet dit er zo uit en niet anders? Wat willen ze ermee zeggen?

Ik verliet het Van Abbe in een wat bedachtzame stemming, niet zo uitgelaten als wanneer ik iets Heel Erg Goeds heb gezien. Toen bedacht ik me dat een technische universiteit waarschijnlijk een stevig science fiction plankje betekent bij De Slegte. En jawel. Voor 25 euro zes boeken aangeschaft. Daarna gedineerd met een dierbare vriend. Het was toch nog een geslaagde dag.

Geef een reactie

