Meer winst minder olie

Al eerder werd hier gelinkt naar een artikel over de toekomstige peak oil -pardon spanning tussen productie en consumptie.

Afgelopen zaterdag reisde Lief en ik het Van Gogh museum en in de trein troffen we een medewerker van Shell. Royal Dutch Shell. Na wat verzamelaarspraat met Lief raakte het gesprek op ons werk, en zijn werk. Via zijn werkgever kwamen we op de toekomst van olie. “Ach,” zei hij, “veertig jaar geleden was de voorspelling dat er nog voor ongeveer veertig jaar olie zou zijn. Nu is de voorspelling dat we nog veertig jaar vooruit kunnen.”

Aangezien ik de inhoud van The Oildrum (ten onrechte) niet uit mijn hoofd heb geleerd, liet ik de opmerking passeren. Ik dacht alleen ‘Huh? Dat was toch slechte data?”. En toen nam het gesprek een wending. Ik begon over de olieramp in de VS, en dat de bronnen steeds moeilijker bereikbaar worden. “Ja,” zei hij, “weet je wat opvallend is? We hebben geld moeten lenen van de bank. Vroeger konden we onze investeringen betalen uit onze winsten, maar nu, ondanks onze megawinsten, zijn we naar de bank moeten gaan om onze nieuwe investeringen te financieren.”

Het lijkt me een goed moment om te investeren in alternatieve energiebronnen en energiebesparing.

Geef een reactie

