Dingen die ik nooit heb hoeven doen

Maandag 17 mei is internationale dag tegen homofobie. Ter ere daarvan alvast twee lijstjes.

Dingen die ik nooit heb hoeven doen

Mijn ouders vertellen over mijn seksuele oriëntatie. (Ik geloof dat ik dat trouwens wel gedaan heb. Ik was ‘op’ Theo toen ik een jaar of vijf was. Nou ja, dan is het wel duidelijk.) Mijn vrienden uitleggen wat mijn seksuele oriëntatie is. Mij afvragen welke van mijn vrienden ik mijn seksuele oriëntatie kan vertellen. Mensen uitleggen dat ik mijn seksuele orientatie niet kan helpen. Dat het geen levensstijl is, maar een onderdeel van wat ik ben. Mij afvragen of de hand van Lief vasthouden veilig is. Vrezen voor correctieve verkrachting. Mij afvragen waarom mensen zoals ik nooit op tv komen. Mij afvragen of ik de enige ben met dit soort gevoelens.

Vragen die ik niet hoef te beantwoorden

Je bent lesbisch? Oh, ik vind kijken ook goed.

Wie van jullie twee heeft er dan de broek aan?

Oh, maar niet bij mij  hoor! of de variant: Dan ben je gewoon nog nooit goed geneukt

Daar groei je wel weer overheen

En nu?

Over al die dingen hoef ik me als hetero, blanke, cis vrouw geen zorgen te maken. Maar dat neemt niet weg dat in zeker 80 landen homoseksualiteit strafbaar is. Liefde hoort niet strafbaar te zijn. Ook daarom ben ik donateur van Amnesty International.

En staat mijn naam hier ergens tussen.

Geef een reactie

