Gemopper: Radio 1

Zo, eerst wat clichés. De wereld globaliseert. Mensen reizen meer en meer. Economieen raken vervlochten. De wereld is plat.

Vroeger, toen ik nog klein was studeerde, luisterde ik  tussen 9 en 12 naar De Ochtenden op Radio 1. Zeker de afleveringen van de VPRO en de VARA waren vrijwel altijd interessant. Eerste uur meestal binnenlands nieuws, een kleine documentaire of een interview of gesprek met een aantal mensen. Het tweede uur buitenlands nieuws. Het derde uur kon over van alles gaan. Om 12 uur het Radio 1-journaal met actualiteiten. Dan Stand.NL. Vaak besprak ik de uitzending met mijn moeder en zus na, en ik vertelde regelmatig mijn vrienden nieuwe dingen die ik geleerd had van de radio. De persoonlijke prijs die Ingrid Betancour betaalt voor haar politieke idealen -voor haar ontvoering (ik was de enige onder mijn vrienden die wist wie ze was, en daarom ook niet verbaasd was over haar ontvoering), de invloed van zonlicht en vitamine D op de ontwikkeling van schizofrenie en de relatie met de prevalentie van schizofrenie onder Marokkaanse Nederlanders. Het woord prevalentie!

De Ochtenden werd wegbezuinigd ten gunste van Goedemorgen Nederland en Dit Is De Dag. Het Radio 1-journaal is vervangen door Lunch. De zendtijd van de VPRO werd gehalveerd: van 15 naar 7,5 uur. Het programma verschoof naar de middag tussen 15:00 en 16:30. Inmiddels is Dit Is De Dag vervangen door Premtime en De Gids.FM. Villa VPRO is teruggebracht naar 4 uur in de week. Alleen Stand.NL bestaat nog steeds.

Opvallend aan de nieuwe programmering:

  1. er is nauwelijks meer aandacht voor ontwikkelingen in het buitenland. Er zijn geen reportages van 20 minuten over verkiezingen in “kleine” landen. Er is heel veel aandacht voor klein Hollands leed. Typisch voorbeeld: Radio Kassa’s Superman besteedde aandacht aan een vriendelijke oude oma die rekeningen toegestuurd kreeg voor behandelingen die ze niet had ondergaan. Veel geluidsmateriaal over mensen die in de wacht staan, maar weinig aandacht voor de vermoedelijke oorzaak: de Diagnose Behandelcombinatie.
  2. er wordt heel veel geblaat over de media. Veel van de programma’s gaan over verslaggeving, over de media zelf.

Wat is de taak van de nieuwszender van de publieke omroep? Om haar luisteraars (en kijkers) te informeren over ontwikkelingen in binnen- en buitenland, zodat ze kunnen functioneren in deze geglobaliseerde, complexe, bizarre, bijzondere wereld. Radio 1 faalt daarin met de huidige programmering.

Geef een reactie

