Politicologische hypothese

Mijn favoriete docent op de universiteit leerde mij het begrip “mass-elite linkage institutions”. Instituties die de massa van het volk en de regerende elite met elkaar in contact brengen. Voor Nederland was dat extra helder: de verzuiling maakte dat in Nederland die massa-elite band extreem zichtbaar was: iedereen was lid van een zuil, waardoor ieders problemen min of meer gehoord kunnen worden. Daarnaast woonden de meeste mensen nog in dorpen, waar iedereen naar dezelfde basisschool ging, naar dezelfde kerk, of naar dezelfde duivenmelkersvereniging. De sociale stratificatie was verticaal, met een elite die met elkaar sprak om tot regeerakkoorden te komen.

En toen

Mijn ouders figureren wel vaker als illustratie van maatschappelijke verandering. Zij waren in hun families (voor zover ik weet) eerste generatie aan de hogeschool -mijn moeder haalde er twee graden- of de universiteit -mijn vader haalde er één. Zij verhuisden naar de stad. En nu komt het.

Horizontale Stratificatie

Mijn ouders kregen twee kinderen, mijzelf en Zuslief. Glauke en Zuslief gingen naar een keurige RK-Montessorischool, waar de ouders in Tensonjacks hun kinderen met de Gazelle ophaalden. Muziekles, een bibliotheekabonnement en sport was vanzelfsprekend (for the record, ik ben mijn ouders buitengewoon dankbaar voor alle kansen die we gekregen hebben. Het werd door mijn ouders niet zo gebracht, maar het waren natuurlijk enorme voorrechten.) Van mijn basisschoolklas ging zeker drie kwart naar het VWO door. Dat is niet verwonderlijk, gezien het opleidingsniveau van onze ouders. En na het VWO gingen wij door naar HBO en WO opleidingen, waar we onze partners vandaan haalden. Ik had baantjes naast mijn studie, en dat was voor mij de enige keer dat ik een soort gelijkwaardig contact had met lager opgeleiden. Van het begin tot heden heb ik altijd verkeerd in een soort coconnetje van Ons Soort Mensen.

Tot nu. Omdat ik mijn bestaan als ambteloos burger meer dan moe was ben ik weer terug in de thuiszorg, bij een klein familiebedrijfje. Ik kom met mijn nieuwe inzichten in politiek en samenleving bij allerhande mensen, waaronder nogal wat mensen in gevecht met bureaucratie om de zorg te ontvangen waar ze volgens mij gewoon recht op hebben. Maar omdat Mijn Soort Mensen in een soort beschermde cocon leven, is het heel makkelijk om mensen met een moeilijkheden in het leven uit te filteren. Om niet te merken hoe lastig het is te vechten met een bureaucratie om te krijgen waar je recht op hebt zónder een vriend die een brief kan tekenen met Mr. [Naam], zonder een zus die een radiouitzending over je rolstoel maakt.

Politieke Consequenties

Mijn veronderstelling is voorlopig dat GroenLinks, VVD, D66, zowat 3/4 van de PvdA bevolkt wordt door Ons Soort Mensen: hoog opgeleid, ziet wel eens een museum, leest wel eens een krant of een boek. En vooral: is omgeven door andere mensen met een vergelijkbaar leven. We missen dus de aansluiting bij de zorgen van arme mensen -dat doet de gemeente toch? We missen de ervaringen van mensen die zorg nodig hebben -dat is toch geregeld? We missen de aansluiting bij mensen wier functies zijn weggeprivatiseerd en wier arbeidsvoorwaarden zijn uitgekleed: we hebben toch arbeidsrecht hier?

Vanwege urbanisatie en indivualisering: we zijn meer op elkaar gaan lijken, en meer in onze eigen coconnetjes komen te leven. Daardoor maken we regelingen die niet meer aansluiten bij de realiteit van de mensen die ermee moeten werken. Mijn voorlopige hypothese: we missen mass-elite linkage institutions. Daarom is de SP succesvol, daarom is de PVV succesvol. Omdat die partijen aanschoppen tegen de grachtengordelelite. En daar hebben ze wel een beetje gelijk in.

Geef een reactie

