Witwassen

De term ‘(onze) Joods-Christelijke Tradities” suggereert dat er een soort coherent waardepatroon is ontstaan vanuit een eeuwenlang broederlijk samenleven van Joden en Christenen.

Alleen: zo ging het niet.

De Christenen hebben eeuwen lang Joden gediscrimineerd, buitengesloten en vermoord. Dat culmineerde in het ultieme morele dieptepunt van de geschiedenis, de Shoa.

Toen ik mij afvroeg waarom die term mij zo ergerde, herinnerde ik me het bezoek aan het Judisches Museum in Berlijn. In dat museum wordt de geschiedenis van Joden in Duitsland, en ook in Europa, gedocumenteerd. Vanaf de gilden die niet-Christenen (i.e. Joden) van lidmaatschap uitsloten via het verbod op het bezit van land tot (…). En hoe de racistische stereotypen daarmee co-evolueerden. Kort gezegd: eerst werden de Joden in een keurslijf gedwongen, vervolgens werd hen kwalijk genomen dat ze probeerden zich binnen dat keurslijf te handhaven.

De term Joods-Christelijke tradities wist die bloederige geschiedenis uit. De term suggereert dat er altijd al een soort vriendschap, broederschap is geweest. En dat is pertinent niet waar.

STANDAARD DISCLAIMER
Ja, ik ben mij ervan bewust dat er ook fatsoenlijke Christenen zijn. Nee, antisemitisme is inderdaad geen onderdeel van het onzevader. Maar het antisemitisme is wel degelijk ook geworteld in de Christelijke tradities.

Geef een reactie

