Zin in precies dát

Voor mijn moeder.

Op donderdag om tien voor twee werd ik gegrepen door Zin In Precies Dat. In bruine bonen van de wijnboerin. Zoals mijn moeder het maakte.

Maar ja, ik ben tegenwoordig vegetarier, dus zoals mijn moeder het maakte wordt het nooit meer. Maar ik had nog Brabants stoofpotje in de vriezer, ik kocht een potje bruine bonen en een stokbrood.

En toen ging ik iets heel moeilijks doen: tegen mijn geheugen opkoken.

Brabants stoofpotje in de magnotron op de ontdooistand. Waterkoker aangezet. Klont boter smelten. Een uitje fruiten. Teentje knoflook erbij. Een eetlepel bloem, nog een eetlepel bloem. Meegebakken. Warm water en bouillonpoeder en flinke scheut rode wijn. Aan de kook gebracht. Ontdooid stoofpotje erbij gedaan. Laurierblaadje erbij. Toen bekroop mij het onbehaaglijke gevoel dat er iets niet klopte. Er ontbrak tijm. Dus tijm erbij.

Potje bruine bonen afgespoeld. Toegevoegd. Meegeblubt.

Het kreeg alvast de goede kleur. En het rook goed.

Stokbrood in de oven.

Het dikte goed in. Ik schonk een glas wijn in. Snipperde de peterselie. Tomaat in plakjes. (Tomaat met feta hoort naast bruine bonen). Brood uit de oven!

Voor presentatie: een ondiep bord, twee opscheplepels stoofpot. Tomaten langs de rand, met fetakruimels. Peterselie erover. Sneetjes brood ernaast. Het was volmaakt.

One response to this post.

  1. Posted by je moeder on augustus 27, 2011 at 9:12 pm

    Lieve Glauke,
    Al lezend dacht ik ‘tijm niet vergeten’.
    ‘Brabants stoofpotje’ heb ik moeten opzoeken, en van de ingrediënten kon ik geen chocola maken. Maar ik begrijp dat het een aardige vervanger van het ‘varken’ is.
    Overigens is het recept via mijn zus Kitty in onze receptenbak terecht gekomen.
    Jacques verbaasde zich over de uitdrukking ‘tegen het geheugen op koken’.
    Ik weet hoe dat werkt.

    Je moeder

    Beantwoorden

Geef een reactie

