Lezen versus tv

Politieseries: op tv geweldig. Ik kijk afwisselend en onregelmatig Criminal Minds, Law and Order, SVU, Criminal Intent, Sherlock, Morse, Kavanagh QC, Dexter. Maar thrillers als boek lezen lukt van geen kanten: ik raak in de war, raak de draad kwijt, en ik breng het geeuwend terug naar de bieb.

F/SF: als boeken vaak briljant, complex en interessant. Als film vaak clichematig, ongeloofwaardig en seksistisch.

2 responses to this post.

  1. Posted by Bloglaser on augustus 27, 2011 at 5:39 pm

    Zeer interessant, was me niet bewust van dit effect.

    Op F/SF-gebied zijn er Babylon 5 en Battlestar Galactica, die de door jou gehate eigenschappen niet hebben, maar wel de complexiteit. Het welbekende Star Trek: The Next Generation (kortweg TNG) moet ook niet vergeten worden. Weliswaar is het niet zo’n diepgravend karakteronderzoek, maar er zijn vaak onverwachte plotvondsten.

    Thrillers heb ik weinig verstand van, maar ik vind het moeilijk te geloven dat alle boeken van John Le Carré, Patricia Cornwell, Ruth Rendell, Harlan Coben etc. saai en (toch) verwarrend voor je zijn. Misschien moet je ze niet lezen vlak voor je naar bed gaat?!

    Beantwoorden

    • Ik heb bij videotheek in Woonplaats naar BsG gezocht, maar nog niet gevonden. Wellicht dat series het beter doen dan films? (Ik herinner even aan het superdino versus megacrock failfest!)

      En thrillers: ik weet dat heel veel lieve, aardige geestige mensen (mijn vader, zusjelief en ten minste 1 leesclub lid) ze graag lezen. Maar ik kan het niet zo goed. Afgezien dan van The Constant Gardner. Maar daar zag ik weer eerst de film.

      Moeilijk moeilijk moeilijk

      Beantwoorden

Geef een reactie

