Lezersverdriet

Het is me deze week voor de tweede keer gebeurd. Ik ontdek een schrijver, en verheug me erop om VOOR ALTIJD ALLES van haar te lezen.
En dan blijkt ze dood.
De eerste keer was het Octavia Butler. Octavia Butler schrijft (schreef) fictie die je hoofd laat ontploffen. Ze brengt de Vreemdeling, de Ander in je hoofd. Haar werk onderzoekt onder anderen familie en verwantschap, goed en kwaad en wat daar tussen ligt. Haar werk is complex en duister.
Hoe anders is het deze keer. Ik pikte in de bibliotheek in Nabij Gelegen Grote Stad (NGGS) een boekje op omdat de kaft me wel aanstond. Een niet te jonge vrouw die samen met een vampier werkt als moordenaar in dienst van de CIA. What’s not to like? Ze zegt ergens in een interview dat haar bedoeling is mensen hardop in de trein te laten wachten, en ik kan persoonlijk getuigen dat dat is gelukt. Ze heeft de serie over Jaz Parks afgemaakt. Ik heb nog 6 delen te gaan. En nu blijkt ze dood. Dus komt er nooit meer een nieuw boek van haar uit.
Ik schaam me een beetje dat dit me zo fysiek pijn doet. Per slot van rekening gaat het hier om echte mensen, die vrienden en familie hebben achtergelaten. Maar als lezer rouw ik om de schrijver, en om de verhalen die er niet meer komen.
Geef een reactie

