Een republikein in moeilijkheden

Ik ben een republikein in de zin dat ik vind dat erfopvolging geen plaats behoort te hebben in ons politieke stelsel. Zo lang we een koningin hebben, zo heb ik vaker gezegd, mogen we ons gelukkig prijzen met de familie van Oranje-Nassau die zich nuttig maakt op handelsmissies en zich niet belachelijk maakt op snelwegen, of ongelukkige dingen zegt tegen militairen die net uit Rwanda zijn teruggetrokken.

Ik had dus niet naar de Kersttoespraak geluisterd.

In het Handvest voor de Aarde wordt dit uitgangspunt zo verwoord: “De aarde, ons thuis, is een unieke leefgemeenschap. De mondiale natuurlijke omgeving met haar eindige hulpbronnen is ons aller zorg. Bescherming van de vitaliteit, verscheidenheid en schoonheid van de aarde is een heilige opdracht.” “Duurzaamheid” wordt dat vandaag genoemd. Dit vraagt niet alleen nieuwe eisen en regels voor houdbaarheid maar ook het bewust omgaan met al wat de natuur ons geeft. De aarde die het leven voedt maar niet voor zichzelf kan spreken, moet stem krijgen. In alle kleine en grote beslissingen zal die moeten doorklinken.

(Als je het je afvraagt: het Handvest voor de Aarde, of Earth Charter is hier te vinden. Ruud Lubbers, een belangrijk adviseur van hare majesteit is er nauw bij betrokken.)

En nu dan de opmerking over hoofddoeken en vrouwenrechten. Mijn korte samenvatting: het is onjuist om de inhoud van mensen te beoordelen op hun kledingkeuzes. De relatie tussen hoofddoeken en economische, maatschappelijke en politieke vrijheid is niet eenduidig. Als je dat niet kunt of wilt begrijpen, shut the fuck up and listen.

Naar Muslimah Media Watch, bijvoorbeeld. Of mijn collega die een ander baan moest zoeken, toen ze besloot een hoofddoek te dragen. (For the record: ze werkt nu dus bij dezelfde Ambtelijke Organisatie als ik.) Zolang je niet bereid bent om de diverse ervaringen van vrouwen serieus te nemen, ben je gewoon nog een kerel die zegt wat ik moet doen.

Geef een reactie

