Moeilijkhededen in schrijven over de EU

Schrijven over EU politiek valt niet meer. Vooralsnog zie ik drie belangrijke redenen waarom: onoverzichtelijke procedures, technocratische benadering en het belang van binnenlandse politiek.

Binnenlandse politiek

Om met dat laatste te beginnen. Veel van de diplomatieke betrekkingen worden voor een (groot? Klein?) deel bepaald door binnenlands-politieke overwegingen. En weet je wat? Dat is voor 27 lidstaten nog best lastig bij te houden. Is de premier van Polen conservatief of liberaal?

Technocratische benadering

Toen ik nog dichter bij de Europese samenwerking werkte, maakte ik regelmatig mee dat we  heel kleine onderdeeltjes bespraken. Ik heb me vaak afgevraagd of we niet scherper moeten letten op de grote, geaggregeerde effecten daarvan. Hoe dat zijn beslag moet krijgen weet ik natuurlijk ook niet. En daarbij zijn altijd dezelfde parlementariërs in de Tweede Kamer die zich bemoeien met de europese samenwerking. Het blijkt heel lastig om Kamerleden te interesseren voor de EU.

Procedures

De meeste mensen weten in Nederland ongeveer hoe het werkt: de regering doet voorstellen, Tweede en Eerste Kamer keuren het goed, regering voert uit. In de Europese samenwerking is het niet duidelijk wie intiatief niet neemt, wie de beslissingen neemt of wie uitvoert. Iedereen bemoeit zich overal en nergens mee. Formeel neemt de Commissie intiatieven, maar dat doet de Commissie meestal naar aanleiding van de uitkomst van de top van regeringsleiders (ik zei toch dat binnenlandse politiek belangrijk is?). Het Europese parlement beslist over de voorstellen -maar niet alleen, en vaak zijn de lidstaten zelf verantwoordelijk voor de uitvoering van de wetgeving.

Kortom: het is geen complot. Het is gewoon een zooitje.

One response to this post.

  1. hi Glauke,
    Waarom ik jouw blog opzocht weet ik niet. Misschien omdat ik op ‘foodtube’ naar het vetmesten van ganzen keek.
    Europa heeft daar maar heel zijdelings mee te maken.
    Ik herken je verlangen naar naar meer zicht op ‘Europa’. Het blijft zoon schimmig gebeuren. Men sprak tot voor kort alleen maar over de crisis en daar hoor je nu plotseling niks meer over. Hoe kan dat? Is die inmiddels opgelost? of is het niet meer cool om er over te schrijven. Hoe is het moenteel met de rente percentages? Hoor je ook niemand meer over.

    Ik wil graag een wekelijks overzicht van wat Brussel/Strasbourg gedaan hebben en van plan zijn.
    Ik meld me aan op jouw nieuwsbrief.
    Agnes

    Beantwoorden

Geef een reactie

